Tapety v interiérech
Tapety byly nedílnou součástí každé domácnosti v 80. letech. Opakující se vzory jste viděli téměř u každého. S příchodem maleb na zdi tapetám na nějakou dobu odzvonilo. Nyní však zažívají renesanci a mnoho českých i zahraničních výrobců se snaží zbořit mýty o tom, že tapety do domácností nepatří. Dnes z nich naopak můžete vytvořit krásně doplňkové záležitosti ve vašich interiérech. Spousta vzorů se dá díky technologiím sítotisku a digitálního tisku přenést i na látky, kterými si můžeme interiér dotvořit v podobě potahů na polštáře, závěsů ale i mnoho jiných doplňků.
Že jsou tapety návrat do osmdesátek už dávno neplatí!
Dnešnímu pojetí výroby tapet se věnuje například česká firma Moje tapety, která tvoří vlastní grafické návrhy. S firmou Moje Tapety, jsem se prvně setkal při společné spolupráci, při které jsme společně dali život tapetě DjurDjur, kterou jsme navrhli s Nelou Makarovskou v našem studiu Tři tečky. Portfolio Moje Tapety najdete ZDE.
Rozhovor s Moje Tapety
Řekněte nám něco o sobě?
Jsme mladá značka zastřešená rodinnou tiskárnou s třicetiletou tradicí. Vyrábíme designové tapety a tapety na míru. Aktuálně působíme jako Moje Tapety na českém a slovenském trhu. A brzy budeme expandovat do mnoha jiných zemí, kde jsme si za cíl vzali vybudovat multinacionální značku, která svým zákazníkům bude dodávat především moderní obrazové tapety, tištěné na kvalitní vliesový materiál. Jedná se téměř výhradně o výrobu na míru, dle rozměrů stěny a jiných přání zákazníků. Chceme co nejvíce lidem dát možnost být díky našim tapetám o krok blíž interiéru jejich snů.
Kde vznikl nápad začít vyrábět tapety?
V tomto ohledu máme určitě netradiční příběh… Jednoho dne jsme se začali zajímat o možnost výroby tapet na jednom z našich strojů. Zároveň jsme si uvědomili, že na českém trhu těžko najdete krásné moderní tapety, které by mohly konkurovat západním a skandinávským značkám. Krátce nato jsme dokoupili části výrobní linky pro výrobu tohoto typu produktu. Časem jsme se do tapet zamilovali a tento obor si rychle osvojili.
Na jaké produkty konkrétně se specializujete a tvoříte i zákazníkům tzv. na míru?
Zatím v nabídce nemáme jiné produkty, ale máme několik nápadů jakým směrem se později rozvíjet. Samozřejmě tiskneme tapety na zakázku.
Jaké téma a motivy jsou pro vaše zákazníky nejoblíbenější?
Trendy v interiérech se dost mění, snažíte se je sledovat o necháte jimi ovlivňovat svou tvorbu?
Rádi sledujeme trendy, jak interiérové, tak lifestylové. Neustále rozšiřujeme kolekce o nové tapety a některé i odebíráme. Trendy nás ovlivňují, ale i naše značka má svůj styl, svoje „DNA“, které zůstává, takže trendy jsou spíš nadstavbou. Hodně současných trendů i souzní s naší značkou, například přírodní materiály, udržitelnost (naše tapety jsou z 85% z přírodních materiálů a obsahují i recyklovatelná PVC vlákna, a použité tiskové barvy jsou bez chemických rozpouštědel), populární barvy a grafické styly.
My jsme spolu spolupracovali na výrobě tapet DjurDjur, které jsme navrhli společně s Nelou Makarovskou v našem studiu, produktového designu, TŘI tečky. Jak hodnotíte tuto tapetu?
Více se o projektu tapety DjurDjur dozvíte ZDE. Pokud k tapetě hledáte doplňky, mrkněte na celou kolekci Djurdjur, kde můžete zakoupit například hodiny, polštáře, povlaky, podtácky a mnoho dalšího.
Jaké materiály jsou pro vaši práci nejdůležitější a jaké jsou vám nejbližší? A z čeho vlastně tvoříte?
Jste něčím při výrobě limitováni?
Jsme omezeni technologií tisku – vždy tiskneme role v šíři 50 cm, netiskneme metalickými barvami. Protože pruhy se lepí na sraz, jejich okraje musí být oříznuté velice precizně. Důležitá je i kvalita fotek, které nám posílají zákazníci a museli jsme si pořídit pro návrh tapet velice výkonný počítač. Tisk tapet není legrace, museli jsme nasbírat mnoho zkušeností, a to je proces který nikdy nekončí.
Vrátím se nakonec trochu k vaší vizi, kterou jste již zmínili v první odpovědi. Čeho byste chtěli do budoucna dosáhnout co se týče uplatnění vašich produktů v českých a jiných domácnostech?
Určitě chceme být tvůrcem unikátních obrazových tapet na míru stěně, zákazníkovi a jeho interiéru. Nyní na této vizi spolupracujeme s velmi talentovanou ilustrátorkou. Také bychom chtěli mít víc českých zákazníků a silnější značku. Jako značka Moje Tapety jsme na trhu jen dva roky. Součástí procesu bude zbourat stereotyp, že tapety patří do 80. let.